Prezentuj biznes w regionie!
Serwis promujemy
w całej Polsce!

Katalog branżowy BizneswRegionie.pl reklamujemy na plakatach z mapami miast i powiatów. Plakaty wydajemy i bezpłatnie rozwieszamy w firmach, sklepach, instytucjach i urzędach w całym kraju od 25 lat!

Powiaty dąbrowski i tarnowski

5 obowiązkowych kroków, zanim podejmiesz z kimś współpracę

5 obowiązkowych kroków, zanim podejmiesz z kimś współpracę

Masz potencjalnego nowego kontrahenta? Zanim zasiądziesz do negocjacji czy podpiszesz umowę lub zamówienie – sprawdź dobrze, z kim masz do czynienia. Nieuczciwy partner może oznaczać niezapłaconą fakturę, a w efekcie – poważne problemy dla Ciebie. Jak tego uniknąć? Oto 5 obowiązkowych kroków, które warto wykonać na start.


Dlaczego warto sprawdzić kontrahenta?


Często można usłyszeć, że w świecie biznesu zaufanie to podstawa. I rzeczywiście, czasami warto podjąć ryzyko, aby zyskać – ot, choćby inwestując w ciekawy startup. Sęk w tym, że pomimo iż większość przedsiębiorców jest uczciwych, w tej grupie również są „czarne owce”.


Nierzadko słyszy się więc o sytuacjach, w których jakaś firma zrealizowała duże zamówienie na produkt lub usługę, wystawiła fakturę i… nie otrzymała zapłaty. Zdarzają się również przypadki oszustw podatkowych, z tytułu których część odpowiedzialności spada na „Bogu ducha winnego” kontrahenta.


Dlatego w biznesie warto się kierować zasadą: „przezorny zawsze ubezpieczony” i w każdej sytuacji, bez wyjątków, zweryfikować kontrahenta przed podjęciem współpracy. To sposób na ograniczenie do minimum ryzyka problemów finansowych i prawnych.


Jak sprawdzić, czy firma istnieje, czyli 5 kroków przy weryfikacji kontrahenta


Oto 5 rzeczy, które warto zrobić na starcie każdej nowej współpracy.


1. Sprawdź, czy firma znajduje się w rejestrze CEIDG lub KRS


Rozpocznij od prostego i szybkiego zweryfikowania, czy Twój potencjalny kontrahent rzeczywiście prowadzi działalność. Jak sprawdzić, czy firma istnieje? Pierwsze kroki skieruj do ogólnodostępnych rejestrów. W którym z nich poszukiwać informacji?


- Jeśli Twój potencjalny partner prowadzi jednoosobową działalność albo jest wspólnikiem spółki cywilnej, kieruj się do CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Aby znaleźć daną osobę, nie musisz mieć pełnych danych – wystarczą imię i nazwisko, NIP bądź REGON.


- Jeżeli w grę wchodzi spółka prawa handlowego (np. z o.o., jawna, partnerska, komandytowo-akcyjna czy akcyjna), kieruj się do KRS, czyli Krajowego Rejestru Sądowego. Wyszukasz interesujący Cię podmiot po nazwie, miejscowości albo NIP, REGON czy KRS.


Sprawdzając dane, zwróć uwagę również na to, jak długo firma działa na rynku, jaki ma kapitał zakładowy oraz czy nie jest wobec niej prowadzone np. postępowanie upadłościowe czy naprawcze. Takie informacje to jasne sygnały na „NIE”!


2. Zajrzyj na tzw. Białą listę podatników VAT


Biała lista podatników VAT to kolejny ogólnodostępny rządowy rejestr. Informacje z niego pozwolą Ci:


- sprawdzić, czy potencjalny kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT – zgodnie z tym, co zadeklarował w rozmowach;


- zweryfikować numer konta, na który powinna zostać przeprowadzona zapłata za jego fakturę – pamiętaj, że jeśli wpłacisz powyżej 15 tys. zł na rachunek niezarejestrowany na Białej liście, zostaniesz uznany za solidarnie odpowiedzialnego za ewentualnie nieodprowadzony podatek od tej transakcji!


3. Upewnij się, że kontrahent nie ma zaległości podatkowych w US i ZUS


Możesz poprosić firmę, z którą chcesz rozpocząć współpracę, o przedstawieniu aktualnych zaświadczeń o niezaleganiu ze składkami ZUS i zaliczkami na poczet podatku. „Czyste konto” w tych instytucjach będzie dobrze rokującym sygnałem. Jeśli zaś potencjalny kontrahent odmawia przedstawiania tych dokumentów – to niepokojący sygnał.


4. Sprawdź, czy potencjalny kontrahent ma długi


Twój przyszły partner może mieć nieuregulowane zobowiązania także wobec podmiotów trzecich. Jak to sprawdzić? Takie informacje gospodarcze można pozyskać z biura informacji gospodarczej. Możesz zamówić np. Raport o Firmie udostępniany przez BIG InfoMonitor S.A.


W wersji podstawowej zawiera on przede wszystkim dane negatywne, a zatem informacje o ewentualnych długach ciążących na firmie. Jednak aby zostały one odnotowane, zobowiązanie przedsiębiorcy musi wynosić minimum 500 zł, a od terminu zapłaty musi minąć co najmniej 30 dni. W wersji rozszerzonej ten dokument jest wzbogacony o dane o zobowiązaniach wobec banków (za zgodą sprawdzanego podmiotu), a także o określony wskaźnik ryzyka MŚP.


5. Wypytaj o opinię o kontrahencie w środowisku biznesowym


Warto przeszukać Internet, a także podpytać znajomych przedsiębiorców o doświadczenia z daną firmą. Takie niezobowiązujące rozmowy, np. na spotkaniach networkingowych, pozwolą na uzyskanie dodatkowych informacji, które zaciążą na ostatecznej decyzji.


Jeśli uznasz, że te kroki nie są wyczerpujące, możesz skorzystać z usług wywiadowni gospodarczych, które dostarczą pogłębione dane o potencjalnym partnerze. Wszystko po to, aby podjąć współpracę, która zakończy się sukcesem.


Opracowano na zlecenie Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.


 

Partnerzy