Wykonywanie obowiązków zawodowych odbywać się powinno w możliwie bezpiecznych warunkach i w sposób niezagrażający zdrowiu i życiu pracowników. Te pierwsze powinien zapewnić pracodawca, z kolei pracownicy przestrzegać muszą zasad BHP (bezpieczeństwa i higieny pracy).
Warunki w poszczególnych miejscach pracy są bardzo zróżnicowane. Niektóre mogą być mniej, inne bardziej szkodliwe, a czasem potencjalnie niebezpieczne. Zasady, normy i procedury BHP służą wyeliminowaniu lub przynajmniej zminimalizowaniu ryzyka wystąpienia wypadków oraz, w dłuższej perspektywie, chorób zawodowych. Określają one postępowanie pracowników podczas wykonywania ich obowiązków, mówią również, w jaki sposób powinno zostać urządzone stanowisko pracy. Dotyczą one także odzieży, obuwia oraz wyposażenia roboczego.
Podstawowe zasady oraz normy BHP zawarte zostały w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Ich odstawę prawną stanowią także inne, bardziej precyzyjne ustawy i rozporządzenia, w tym:
- ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy;
- ustawa o ochronie przeciwpożarowej;
- ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia;
- rozporządzenie w sprawie wykazu takich prac jak: prace niebezpieczne, uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią.
Najważniejsze obszary dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy regulują ogólne przepisy BHP. Pracownik powinien je poznać przez przystąpieniem do wykonywania swoich obowiązków. Dotyczą one:
1) instrukcji zawierającej zasady BHP obowiązujące w zakładzie, która musi być umieszczona w łatwo dostępnym miejscu;
2) stanowiska pracy - pracodawca powinien zapewnić pracownikom czyste i bezpieczne, czyli niezagrażające życiu i zdrowiu pomieszczenia oraz stanowisko pracy dostosowane do potrzeb psychofizycznych danej osoby;
3) obowiązku pracodawcy, aby informować pracowników o zagrożeniach w miejscu pracy i procedurze radzenia sobie z nimi;
4) odzieży roboczej i ochronnej, a także obuwia i środków ochrony osobistej;
5) stosowania się do poleceń przełożonych;
6) uczestniczenia w szkoleniach BHP;
7) badań lekarskich i stosowania się do zaleceń przeprowadzającego je lekarza;
8) zachowywania porządku w miejscu pracy;
9) obowiązku ciążącego na pracodawcy, by umieszczać w zakładzie znaki zakazu, nakazu, informacyjne i ostrzegawcze, do których pracownicy powinni się stosować;
10) drogi do i z pracy, np. przestrzegania przepisów ruchu drogowego.
Pracodawca ma obowiązek wyposażyć pracowników w odzież roboczą i ochronną, spełniającą wymogi BHP obowiązujące w zakładzie oraz na danym stanowisku pracy, a także w obuwie i środki ochrony osobistej.
Odzież robocza BHP stanowi, wraz z obuwiem, nieodzowny element wyposażenia pracownika. Dotyczy to każdego sektora: budownictwa, poszczególnych gałęzi przemysłu, magazynowania czy transportu, prac laboratoryjnych, medycznych, biurowych. Jej zadaniem jest zapewnienie ochrony przed różnego rodzaju zagrożeniami (czynnikami szkodliwymi i niebezpiecznymi), występującymi w miejscu pracy, takimi jak: odpryski, twarde i ostre przedmioty, urazy mechaniczne, wyładowania elektrostatyczne, smary i oleje, szkodliwe substancje chemiczne lub biologiczne, wilgoć czy wysokie bądź niskie temperatury. Ubrania robocze powinny też zapewniać komfort i ergonomię, które również przekładają się na bezpieczne wykonywanie pracy.
Ubrania robocze ze sklepu Dawpol BHP odznaczają się wysoką jakością wykonania, odpornością oraz wygodą. Certyfikaty potwierdzają spełnianie przez nie polskich i europejskich norm BHP. Poza tym, oferowane są one w przystępnych cenach.